Een succesvolle samenwerking met indrukwekkend resultaat
Als een van de grootste retailers van Nederland heeft Jumbo een reputatie hoog te houden als het gaat om het leveren van goede kwaliteit tegen een eerlijke prijs. Dit streven geldt niet alleen voor de fysieke winkels, maar zeker ook voor de steeds belangrijkere online activiteiten.
Voor de online operatie is in de afgelopen jaren een omvangrijk logistiek proces opgezet. Vooral de levering van verse en diepvriesproducten vormt hierin een grote uitdaging. Denk hierbij aan risico’s voor de voedselveiligheid, aanvries- en dooischade, en een verlengde doorlooptijd bij levering van gekoelde en bevroren producten. Daarnaast was er een groeiende behoefte om het gebruik van droogijs te elimineren, zowel vanwege de kosten, schaarste en afhankelijkheid als de veiligheid van medewerkers.
Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, zijn Jumbo en VebaBox gezamenlijk op zoek gegaan naar een passende oplossing. Daarbij zijn meerdere scenario’s onderzocht, zowel actieve als passieve koeloplossingen. Uiteindelijk viel de keuze op een passieve oplossing, vanwege de effectiviteit en praktische voordelen.
VebaBox speelde daarbij een cruciale rol: niet alleen in de ontwikkeling van de nieuwe passieve box, maar ook in het volledige implementatieproces. “VebaBox heeft actief meegedacht over alle aspecten van de uitrol,” aldus Eric Breuker, Effective Operations Manager bij Jumbo, onder wiens verantwoordelijkheid de implementatie is uitgevoerd.
Het resultaat mag er zijn: inmiddels zijn vrijwel alle e-fulfillmentcentra overgestapt op het nieuwe passieve systeem van VebaBox. Tot nu toe zijn er 100.000 bakken en 120.000 koel- en vriesdeksels uitgeleverd. De vooraf gestelde doelen — zowel op het gebied van kwaliteit als businesscase — zijn daarbij ruimschoots behaald.